dilluns, 25 de juliol del 2011

ALPINE A ESPANYA: F.A.S.A.

        Renault, al igual que Fiat, va ser de les primeres marques que es  van introduir a Espanya després de la Guerra Civil. El país tenia necessitat de tot tipus de vehicles, el Govern del moment havia definit unes actuacions a traves del I.N.I. (Instituto Nacional de Industria) per motoritzar el país, aquestes serian Pegaso i Seat.
       Aixó no era suficient, arrivant altres iniciatives com va ser la de F.A.S.A (Fabricación Automoviles Sociedad Anonima). F.A.S.A. va obtenir els permisos per fabricar amb tecnologia Renault.
       El primer model va ser el Renault 4/4, evolucionant els models a fabricar amb un ser retard després de França.
       L'any 1963, aprofitant la serie Dauphine-Gordini, F.A.S.A. es decideix a fabricar un model de representació i esportiu, amb els acords amb Jean Rédélé, ho té tot , iniciant-se la fabricació del A-108 en versió cabriolet i berlineta


         Curiosament Alpine que era un fabricant i model independent de Renault a França, va esdevenir un model de Renault a Espanya.
           L'any 1965, es produeixen canvis en les accions de F.A.S.A. i Renault França adquireix la majoria, creant-se Fasa-Renault Espanya.
         A finals de 1966, amb la fabricació a Espanya del Renault 8, s'introdueix les suspensions i frens d'aquest en els A-108, seran els A-108-1. En total es van fabricar 186 vehicles .
             L'any 1967, s'iniciarà el model A-110, totalment derivat dels R8 i amb el motor dels R8TS, es faran 528 vehicles


         Amb la sortida al mercat dels R 12 i R 12S, l'any 1970 es fabrican els A-110 1300, aquest model a més del motor 1300 introdueix 2 fars supletoris. Es fabricaran 908 vehicles 


        Finalment, mai més ben dit, l'any 1977, amb el bloc motor dels R 12TS i culata dels R5 Alpine, quan a França es decideix la fi dels A-110, aqui es muntara encara els A.110 1400. L'any 1978 serà l'últim.


       Els Alpine espanyols, eran estèticament semblants als francesos, però mecànicament per causa de les lleis espanyoles diferents. 
         La carrosseria va evolucionar igual que la francesa, tret de petites diferencies : Es va mantenir la mateixa maneta d'obrir la porta, a França en tenen 3 diferents. Es va mantenir el mateix paracops e intermitents del davant, a França va anar canvian ( es van montar intermitents de NSU, de Dyane ) .
        Mecànicament, a França trobem molta varietat de motors i preparacions ( no oblidem que era marca independent i muntaba motors Renault, però els modificaba lliurement ). En canvi aqui hi havia dos condicionants : les lleis i la cadena de muntatge. Per això els Alpine espanyols son menys potents, i aixó els feia mes agradables de conduir.
             Quan es volia competir amb ells, el cert era que eran curts de CV i el personal havia de recórrer a portar peces de França, inventar-les o fer com Estanislao Reverter amb L'Alpinche (va montar un motor Porsche i va aconseguir que guanyes carreres), altres fins i tot varen muntar motors 1600 de la Seat ( A. Manso, Talleres Scratch ) 
              El A-108-1 i el A-110 1400, son dos Alpine genuinament espanyols, sense igual a França 

 Motor Dauphine dels A-108   

 Motor R8TS dels A-110 1100

 
Motor R 12 dels A-110 1300

Motor R12 TS 1400 culata R5 Copa dels A-110, 1400


 Motor R12 TS dels A-110 1400 ( culata R5 Alpine) ,carburació modificada    
                    









        

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada